SdeC per auto naar Leon

23 mei 2013 - Léon, Frankrijk

23mei2013 Pamplona. Terwijl wij aan een expressootje zitten wordt er stevig gewerkt aan de gokautomaat in de hoek genaamd Cleopatra. Het ene na het andere biljet verdwijnt in de gleuf. Af en toe vallen er, met een soort blubgeluid muntjes in de bak. Gezucht en gesteun bewijst dat er meer geld ingaat dan eruit komt. Binnen 1 uur is er 100euro doorgedraaid.

Over een kwartiertje gaat het toeristenbureau open. We laten ons daar informeren wat de mogelijkheid is om een stuk te overbruggen met de trein.

We zijn al uren op. Vanmorgen om 5uur stonden er al pelgrims naast hun bed. De vrouw die in het stapelbed naast ons ligt, schijnt voor dood te liggen.

Onze Spaanse vriend vertrekt gelijk met ons op de fiets. Hij maakt nog even een praatje als excuus om te vragen het type fiets en de prijs. In Spanje kennen ze dit type fietsen niet. Wellicht gaat hij er eentje in Nederland kopen.

De Dame achter de balie van het toeristenbureau schut  meewarig haar hoofd. Met de trein 3x overstappen zonder garantie dat er plaats is voor de fiets. Optie bus ook niet ivm de aansluitingen die niet kloppen. Vannacht heb ik gedroomd dat we met onze fietsen, in een gehuurde auto terug naar huis reden.
'Zullen we proberen een auto/busje te huren en zelf naar Leon rijden, opper ik. Dit blijkt niet veel duurder dan met de trein. Doen dus. We rijden naar de rand van de stad waar Europcar gevestigd is. Er is een Seat Leon in de aanbieding. We zijn genoodzaakt de voorwielen te demonteren. Tegen half een vertrekken we voor een trip van 400km. We rijden het grootste stuk over de Autovia A-231 Santiago de Compostella. Naar mate de middag vordert loopt de temperatuur buiten op tot 22,5 graden.

Eenmaal in Leon tanken we af en hebben de mazzel dat de Guardia Civil ook bij het tankstation staat. Ze zijn bereidt om ons door de stad te loodsen.

De voorwielen monteert Mart weer. Voor de zekerheid laten we alles even checken bij een fietsenmaker. Hij kijkt alles na en wil geen geld aannemen.

Dan is het de kunst een pelgrimsonderkomen te vinden. Uiteindelijk is er nog plaats in de herberg: Albergue 'San Francisco de Asis'. Voor 1O euro per persoon. Gauw slapen en morgen weer een nieuwe uitdaging.

1. Mat Knaapen:
    23 mei 2013
    Creatieve oplossing. Beloon jezelf met een dagje Leon, een fantastische stad. Er is veel te zien. Behalve de kathedraal de san isidoro, san marcos, IBO, etc. Etc. En spaans tapas! Ik zou het wel weten.