Arusha, Tanzania Fundy

15 april 2017 - Arusha, Tanzania

Fundy,
Eindelijk! Na dagen is Mount Meru weer in alle glorie te zien vanuit ons 'platje.'
Tuinman Lambris  is erg blij met de heftige regenbuien. Het gras groeit als kool. Net buiten de toegangspoort tot het huis staat mais. Na 1,5 week gegroeid van 50cm tot 2 meter! Je ziet het gewas gewoon de grond uit spuiten.
De 'boorklussen', zijn blijven liggen. De 2 Makita-klopboren zijn beide doorgebrand door onjuist gebruik van de fundi. We togen naar de Makita-Store in de stad. Een reclamebordje verwijst naar 'n on-ogelijke deur die toegang geeft tot een gang. We passeren vervolgens 3 stalen kluisdeuren en 'n trap naar boven. Een vierde kluisdeur geeft uiteindelijk toegang tot 'n ruimte van ca 6x5 meter. Er staat een bureau waarachter een struise dame de administratie beheerd. Alle muren staan vol met stellages waarin allerlei machines in dozen staan opgesteld.
Na onderhandelen wordt van een van de 2 machines de verbrande motor voor 100 euro vervangen. En nu aan de slag.
De regentijd geeft meer bijzondere verschijnselen. We staan op een avond in de keuken de maaltijd voor te bereiden als er plotseling 'n soort vlinders door de ramen naar binnen komen. Het blijkt de bruidsvlucht van termieten te zijn. Binnen de kortste keren ziet het buiten wit van het gefladder. Tarloch vangt er 'n paar voor de huisschildpad.
Deze regenperiode zorgde ook voor fysieke ongemakken; verkouden, keelontsteking, dik oog, etc.
'Oh, er ligt een vrouw midden op de stoep op haar rug met schuim op de mond!,'  roept Leonie als we op weg zijn naar de Masaai-markt. Er zit een kleutertje naast haar te spelen. Mensen lopen er langs en doen niks. We rijden door naar het ziekenhuis. Geen dokters op 'witte donderdag'.
We rijden terug naar de vrouw. Ze zit inmiddels rechtop, enkele omstanders bekommeren zich inmiddels over haar. Lee parkeert aan de overkant. Ze vraagt in Swahili wat ze mankeert. Ze heeft zojuist een epileptische aanval gehad. Ze leeft al enkele dagen op straat omdat ze haar huis is uitgezet met huurachterstand. Ze heeft geen medicatie meer voor haar kwaal. Inmiddels is er ook een auto van 'n safari-bedrijf gestopt. Hulp genoeg dus.
Vandaag is oma 93 jaar geworden. Wij vieren deze dag met een BBQ van Tarloch. Morgen is het weer feest...

Nieuwsbericht+

1. Hetty:
    15 april 2017
    Dat is een leuke muurschildering. Hangt hij recht nicole? Grapje! Ik zou me kapot geschrokken zijn van die termieten. Wat een joekels zeg. En wat erg om te lezen over die vrouw met haar epileptische aanval. Degene die nu ziek zijn wens ik van harte beterschap. Lentegroeten v hetty
  2. Hetty:
    15 april 2017
    En proficiat met jullie 93 jarige oma. Ik drink er vanavond eentje, op haar gezondheid.
  3. Sieta:
    Dank je Hettepet!!
  4. Hans en monique:
    15 april 2017
    Dag sieta, van harte gefeliciteerd met je verjaardag op paaszondag in Afrika. Heel bijzonder hoor. Geniet ervan.
  5. Bart en Gerda van Dijk:
    16 april 2017
    Nog net op tijd om je ook te feliciteren! Mooie dag verder.
    Bart en Gerda
  6. Marie-Antoinette:
    17 april 2017
    De verjaardag van Moedere/Oma is uitbundig gevierd in haar eigen huis met drie generaties familie om haar heen. Nu geniet ze van de enorme boeketten voor buiten en binnen die zij kado heeft gekregen.
  7. Sieta:
    18 april 2017