SdeC Gite de L'Escargot

19 mei 2013 - Uhart-Mixe, Frankrijk

Het begint weer te regenen als we Dax verlaten. Vannacht begon de verwarming te fluiten en hoorden we mensen lallen op straat.

Het is erg warm in het Hotel. Een handje vol opgesmukte bejaarden zitten in zomerkleding met blote voeten in chique sandaaltjes aan het ontbijt. De parfum walmt je tegemoet. De benauwde warmte is geen goede start. Eenmaal buiten, op de fiets, met de vuilniszakken om de schoenen gaat het goed.
We beginnen met twee klimmetjes van 7% over 3,5km. Mijn onderstel houdt het prima. In Peyrehorade komen we onze Belgisch/Nederlandse 'vrienden' weer tegen, mopperend over de regen en het niet kunnen vinden van een onderkomen. We bezoeken de kerk en fietsen door. Een bakkie zit er niet in omdat de elektriciteit is uitgevallen door het noodweer van vannacht. We passeren het kerkje in het pittoreske dorpje Bergouey en
bezoeken de kleine St. Jacobskerk in Cassaber.

Door het noodweer zijn de afdalingen  link. Er ligt zand en kiezel over de weg. Wellicht moet ik binnenkort de remblokken vernieuwen.

In St. Palais nemen we ieder 2 expressootjes. We nemen nog een klim van 5-7% en dalen stijl naar beneden. We komen aan in Uhart-Mixe. Daar ligt de pelgrimsherberg van Arnoud en Antoinette, 2 Basken.  9 wandelaars zitten bij het haardvuur. We krijgen een groot glas citroenlimonade. Even bijkomen. Na een heerlijke douche zitten we even later met 11 man aan tafel. We krijgen Baskische gerechten voorgeschoteld; piperade en patxaran. Het pelgrimslied wordt gezongen! Als de comtoise in de hoek 8 uur slaat, gaat iedereen naar zijn slaapplaats. We zitten 32km van de Spaanse grens. De Pyreneeën hebben we de hele dag al in zicht. Het zal mij benieuwen wat de dag van morgen ons brengt.

Piperade: Ham, worstjes in tomatensaus.
Patxaran: klein glaasje kersensap met ijs.
33euro per persoon aanrader!

1. Mat Knaapen:
    19 mei 2013
    De Basken zijn geweldige koks. Succes met de klim naar de Ibaneta. Rustig aan is het vier uur fietsen, ongeveer.
    Ultreia!
  2. Julia Soons:
    19 mei 2013
    Met het stijgen van de wegen, stijgt ook mijn bewondering voor jullie prestaties. En dat met noodweer, kiezels op de weg en meer van dat ongerief! Leuk die foto's. Groet Julia
  3. Bert:
    Hoi Sita
    Geweldige prestatie .
    Vergeet niet de groeten te doen in Roncesvalles.
    Patceran is geloof ik van sleedoorn maar het is erg lekker. Toen we in Roncesvalles werkten kregen qe elke week een fles van het klooster.
  4. Mat Knaapen:
    20 mei 2013
    Voor wie het pelgrimslied wil meezingen, kijk op: https://www.youtube.com/watch?v=0ajZwClBjZk
  5. Marie-Antoinette:
    Lieve Sieta,
    Zo heeft elke dag zijn charme. Maar ik gun het jullie dat de regen ophoudt. Het pelgrimslied zal ik straks gaan beluisteren. Ben benieuwd. Eerst mijn klus afmaken.
    Liefs, Marie-Antoinette
  6. Hans Gelauff:
    Beste Sieta,
    Dat het zo'n echte pelgrimage zou worden heb je waarschijnlijk niet kunnen bevroeden, maar ik vind het wel stoer van jou! Hartelijke groet, Hans
  7. Phili Rölkens:
    20 mei 2013
    Spannend de Pyreneeën te gaan beklimmen per fiets. Hulde.
    Wens jullie veel moed en zegen toe. Liefs Phili
  8. Sieta:
    20 mei 2013
    Dank je wel voor jullie reactie! Doet me erg goed!