SdeC Jas

22 mei 2013 - Pamplona, Spanje

22mei 2013
Dank voor de vele leuke reacties. Het  is heel leuk dat zovelen meeleven.

Als ik naar buiten kijk zie ik een dikke mist hangen. We hangen de bagage aan de fietsen en gaan ontbijten in een kroegje vlakbij het klooster. Als we opstappen slaakt Mart een kreet:    'mijn jas!'
Als een speer springt hij op de fiets en rijdt terug naar het klooster. Even later komt hij terug met een gele cape om. 'Ik weet al wat er gebeurd is. Met het oppakken van de fiets heb ik mijn jas over een mountainbike  gehangen.' Fiets en jas zijn foetsie....

Pech, we rijden verder richting Palermo. Mart is net een gele vlinder die over de weg vliegt.

Na een fikse klim kruist de gewone weg het voetpad van de Camino. Mart ziet ineens zijn blauwe jas voorbij komen waarmee de gewraakte pelgrimgenoot zich getooid heeft. Hé, that's my jacket!', roept Mart. 'Yes it's right it was drapped on my bike' zegt de snotneus zonder een spier te vertrekken.  Zonder enig excuus rijdt hij gauw verder. Wij zijn beide blij dat de jas weer om de rechtmatige eigenaar hangt.

Na een fikse klim van 2km 7% is het alleen nog afdalen naar Palermo met een gangetje van 45km/uur en haarspeldbochten. Het is zo koud dat de handen verkrampen rondom het stuur. Eenmaal in Palermo aangekomen houdt het gelukkig op met regenen. Het is verplicht te fietsen op het gecombineerde wandel-fietspad. Eenmaal bij het station staat ons een norse Spanjaard te woord. 'Bikes  no possible'. Hij spreekt geen woord over de grens. Nou,  daar sta je dan. Plan B gaan we morgen uitwerken.

We gaan naar de Refugo voor pelgrims en kunnen voor 7 euro slapen in een grote slaapzaal. Voor 12,50 krijgen we straks een pelgrimsdiner, te gebruiken om de hoek van de straat. We richten ons bedje in en wandelen wat in de omgeving. Na een eenvoudige pelgrim-maaltijd zoeken we onze slaapzak op. Mijn zus, echtgenoot van Mart, heeft inmiddels de info vergaard waar we morgen mee verder kunnen.

Het is aardig bezet in de Refugo. Jong en oud uit de hele wereld begint hier zijn/haar pelgrimstocht. Het flikkert van de oplichtende beeldschermen van de smartphones. Er wordt ook nog veel gewoon geschreven. Weer een dag vol avontuur!
58km gefietst.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Antje:
    22 mei 2013
    het is maar goed dat de pelgrim met zijn niet - eigen jas zijn einddoel nog niet heeft bereikt; hij heeft nog een weg te gaan
  2. Marja:
    22 mei 2013
    Ha Sieta,
    wat een tocht, wat een ontmoetingen, wat een ervaringen!
    Stiekem ben ik een beetje jaloers op alles wat je meemaakt (ondanks het slechte weer, maar dat maakt ook het verhaal)!
    Succes!! Marja
  3. Julia Soons:
    23 mei 2013
    Ik zie de weg nog voor me. de pas van Roncevalle deden we wel met een Renault Dauphintje, zo'n 50 jaar geleden. Het klooster herinner ik me ook. Een prachtige weg. Komen jullie ook langs de kippenkooi in de kerk? De weg toen was een zandweg. nu denk ik asfalt. Hou je taai!
  4. Truus burgers:
    23 mei 2013
    ik vind gele vlinders langs de weg prachtig!!als het regent zie je ze maar zelden.
    Jullie verdienen minstens de hemel volgens mij!!!
    gr. Truus
  5. Bert Bijl:
    23 mei 2013
    Niet alleen de reis maar ook het boek in wording vordert gestaag.
    Weer een dag toegevoegd. Fiets nog wat mooie hoofdstukken bij elkaar
    tijdens deze tocht van je leven.
  6. Fien Minis:
    23 mei 2013
    Toch maar fijn dat Christoffel meereist....