SdeC Ooievaars

24 mei 2013 - Murias de Paredes, Spanje

24mei2013
Het is tegen zessen als ik wakker wordt van gestommel als de eerste lopers opstaan. We hebben afgesproken om vroeg te starten omdat we niet kunnen inschatten hoe warm het wordt.  De lucht is strakblauw. Ik trek mijn korte broek aan.

Als we even later door Leon fietsen wordt er 8 graden aangegeven. We stoppen even bij het parador San Marco, het oorspronkelijke pelgrimshospital dat toebehoorde aan de ridderorde van St. Jacob, en kachelen de stad uit. Na een paar klimmetjes van 7% komen we op een soort laagvlakte. Je hoort de wind, zwaluwen en krekels. We rijden over de brug van Hospital de Orbigo en lunchen daar naast de brug in het parkje.  We rijden door pittoreske dorpjes waar in elke klokkentoren 1 tot 3 ooievaarsnesten huizen, allen met flinke jongen. Het geklepper is niet van de lucht. In de smalle straatjes wordt driftig de stoepen geveegd. Wat ze vegen weet ik niet want je kunt van de straat eten. De vrouwen dragen  lange blauwe jasschorten met witte bloemetjes.

Als we Arstoga binnen rijden zijn we genoodzaakt een stukje met de fiets aan de hand te lopen; de te nemen helling is 22%. Eenmaal boven zie ik in de hoek een man die op de kop in een rolstoel ligt. Ik laat mijn fiets staan en vraag waarom. Zijn maatje die naast hem staat legt uit dat deze houding het lichaam ontlast. Ik geef met handen en voeten aan dat ik voor hem zal bidden.

We drinken  een glas citroenlimonade en rijden door tot Murias, waar we voor 9 euro overnachten in een  grote slaapzaal.  Snel was ik wat kleren uit. De eerste keer kan de was in de late avondzon drogen. . We eten in een nabij gelegen cafeetje waar 'Trees' het voor het zeggen heeft.

Na een kopje koffie schrijf ik mijn bllog en ga plat.  Morgen een zware dag! Klimmen naar het 'Cruz de Ferro' en wellicht verder.
64km gereden

1. Leonie:
    24 mei 2013
    Blij te lezen dat het weer een stuk beter is!! Ben trots als een pauw! Heel veel succes met het klimmen. Liefs Leonie
  2. Nicole:
    24 mei 2013
    Heel erg veel succes morgen met de klimmetjes.
  3. Rolanda:
    24 mei 2013
    Hoi siet, ik hoop dat het grote genieten nu kan beginnen! Mooi weer en geen tijdsdruk. Veel plezier. Grts gerlof en Ro
  4. Mat Knaapen:
    24 mei 2013
    Valt wel mee hoor. Gewoon rustig de trappers draaien en je komt vanzelf boven. En het is prachtig maarcwel fris weer. Mooi voor de foto's. Is de klim Astorga in werkelijk 22 procent? Niet gedacht. Na de col nog een paar kleine bultjes en dan lekker lang dalen: 12 kilometer.
    Doe dat een beetje voorzichtig. Voor je hetvweet rijd je 70 km/uur.
  5. Ani:
    25 mei 2013
    Succes met het klimmen. Wat bijzondere ontmoetingen !!
    Met gedacht met jullie, liefs Ani
  6. Antje:
    25 mei 2013
    Lieve sieta,

je hebt in je leven wel meer bergen verzet...ongelooflijk veel plezier!