Op de fiets naar Jutland Deel 1 'rhodondendrons'

18 mei 2016 - Bad Zwischenahn, Duitsland

We vertrekken ruim een uur later dan gisteren. Dat heeft een reden. We willen rijden tot Westerstede. Het lijkt ons goed om al vast een kamer te boeken. Dat valt tegen. In de buurt van Westerstede blijkt een Rhodondendronbos te zijn van 70ha groot met meer dan 1000 rhodondendronsoorten. In de hele omgeving geen vrije kamer meer te krijgen. Uiteindelijk vinden we een hotel in Bad Zwischenahn, ca. 10km van Westerstede. We wijken daarom vandaag van de route af.

We rijden veel langs de provinciale weg maar de bloeiend rhodondendrons in de tuinen maakt veel goed.

We stoppen bij Bett & Brot camping seelterventure in Sedelsberg. Een Nederlands stel, Henk & Annet Meenderink runnen dit bedrijf sinds 1 jaar op 7000m2 grond. Henk heeft er 10 jaar over gedaan om de voormalige varkensschuur om te bouwen tot wat het nu is.
We krijgen koffie met huisgemaakte cake.
We passeren vele tuinderijen. Vlak voor onze eindbestemming drinken we een kop thee 'mit torte' in Hotel Hubertus. De 'torte' smaakt naar oude kranten.
Op de muur in de eetzaal staat geschreven:
Freundschaft ist ein Seele in zwei körpern. Wij maken er 3 körpern van...

Ons onderkomen in hotel Chalet is goed. De douche is minder. Het water loopt niet door en er is geen zeep.
Bratkartoffeln gegeten bij Gaststätte Ammerlander Bauernhaus 'Spieker' in Bad Zwischenahn.
Na een wandelingetje langs het meer 'huiswaarts'.
Morgen vertrekken we om 0900 uur. Er wordt regen verwacht. We zullen zien.

1. Martin:
    18 mei 2016
    Morgen is het droog!
  2. Piet schram:
    19 mei 2016
    Er moet nog wel flink tegenwind worden gefietst, als ik lees wat voor lekkere 'foute' dingen jullie allemaal eten....